onsdag 13 mars 2013

På väg mot Dublin

Så ska jag då för första gången i mitt liv få åka till Dublin, och det redan nu i helgen, när St. Patrick's day firas för fullt!

Och jo, tyvärr, det finns alldeles för få gröna kläder i min garderob. Men nåja, sånt går säkert att lösa på plats.

För en litteraturnörd som jag är Dublin lite av ett Mekka. Det är nästan otroligt vad många stora författare som kommer från den staden. Oscar Wilde, Samuel Beckett, George Bernard Shaw, Jonathan Swift, Bram Stoker (så klart!) och James Joyce.

Till min stora förvåning har jag nu upptäckt att det är just James Joyce som uppmärksammas mest i Dublin och av dublinborna. Den enda författaren av dem uppräknade ovan som jag inte har läst någoting utav.

Skämmas?

Nej, jag tror inte det. James Joyce verkade inte ha det så roligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar