torsdag 16 januari 2020

Heder utan samvete

Bookmark förlag fortsätter ge ut Marc Camerons böcker som fortsätter där Tom Clancy tyvärr fick sätta punkt. Jag måste erkänna att jag hyser stor aktning och fascination över Camerons författarskap: att han hinner få ur sig så många tjocka böcker på så kort tid. Det känns nästan som om det går fortare för honom att skriva böckerna än vad det tar för mig att läsa dem. (Okej, det tog ett par veckor extra, eftersom bokens tjocklek gjorde att den inte fick följa med på julresan...) Och nu senast: Heder utan samvete.

I och för sig så tycker jag nog att Cameron tog sig lite väl mycket vatten över huvudet den här gången. Han har en grundhistoria som verkligen fungerar, men tyvärr får den inte verka själv. Känslan är att agenten eller bokförlaget sagt åt Cameron att romanen är för tunn, och att han måste lägga till några hundra sidor. Och för att lyckas med det har han lagt till en extra historia, som i slutändan går ihop med de övriga.
I min smak blir det alldeles för mycket tillfällen och tur för att falla mig i smaken. En snabbt påkommen resa till Iran och en exflickvän till Jack Ryan Jr slutar i delvis slakt och ödesdigra situationer, men detta sidospår visar sig sen passa ihop med kärnvapen som förflyttas och folk som mördas i USA och satelliter som är i vägen.
Det är mer tur än skicklighet som leder till lösningen på problemen. Och i ärlighetens namn, hur kom falska filmer med uttalanden från presidenten och beskydd av oppositionsledaren in i det hela? Och så svartsjuka på detta.

Ja, Cameron lyckas med en intressant story som har lite väl mycket verklighetsanknytning med hänsyn till situationen USA-Iran för tillfället. Anspelningen på fake news är alldeles för svag för att man ens ska komma ihåg det.

Det är spännande, det är intressant att se var både Jack Ryan Jr och Sr tar vägen. Men i detta fall hade jag önskat få läsa det första utkastet, innan de sista hundratalet sidor lades till. För i ärlighetens namn så blev storyn lite för invecklad för att jag ska kunna återge den. Så allt jag kan säga är att den rymmer mycket fart och fläkt, mord och våld och oerhört mycket spänning. För oavset story så håller man helt klart på Jack Ryan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar