tisdag 10 juli 2012

Min födelsedag

Ja, det är faktiskt min födelsedag i dag, tro det eller ej. Okej att man nu har kommit upp i den där åldern som gör att man helst av allt hoppar över detta med att fylla år, men ändå. Det finns ju ändå någon form av barnslig glädje när födelsedagen väl är här. För det är ju ändå MIN dag. Min och ingen annans.

Så jag tänkte låta denna barnsliga egoism även få uppta ett blogginlägg här på min egen blogg, så här dagen till ära. Och traditionen säger ju att man ska skriva önskelistor till jul och till när man fyller år. Så det får helt sonika bli en lista över böcker som jag vill ska få förgylla min bokhylla inom kort:

1. Deadlocked av Charlaine Harris
Senaste delen i Sookie Stackhouse Novels, som nyligen utkommit.

2. Mamma försökte av Jens Lapidus
Jo, jag vet, jag får minsann vänta nästan två månader till innan jag får sätta tänderna i denna novellsamling.

3. Vampire Chronicles av Anne Rice
Jo, det känns lite pinsamt, att jag faktiskt inte har dessa böcker hemma. Det känns som ett stort gap därhemma i bokhyllan. Och denna utgåva som kommer inom kort är ju riktigt snygg. Men kanske inte så praktisk att läsa... För det bör väl ändå vara dags att läsa om dem snart...

4. Fifty shades of grey av E. L. James.
Jo, jag har ju skrivit om den tidigare, och förvisso kanske lite skeptisk mot den, men jo, den ska läsas.

5. Sagan om ringen av J.R.R. Tolkien
Jo då, hela trilogin och flera böcker därtill av Tolkien står hemma i bokhyllan redan och har lästs flera gånger. Men jag har faktiskt fortfarande inte gett mig på nyöversättningen, och det börjar faktiskt bli dags. Trots allt så skrev jag ju min kandidatuppsats om just översättningar...

6. Metro2034 av Dmitrij Gluchovskij
Okej, jag har ju endast kommit en tredjedel genom Metro 2033 men en sak är säker: jag är fast!

7. Evig natt av Guillermo del Toro och Chuck Hogan
Ytterligare en bok man måste vänta på ett tag innan man kan komma åt den...

8. Skräcknoveller av H.P. Lovecraft
Bokförlaget Vertigo har ju äntligen översatt Lovecrafts verk, och med tanke på mina svårigheter att ta mig igenom hans noveller på engelska så är ju detta som en gåva från ovan.

9. Millennium-trilogin av Stieg Larsson
Det känns verkligen pinsamt. Jag har verkligen inte den trilogin i min bokhylla. Den borde höra hemma där. Och då inte enbart för att jag har en större statistroll i en av filmerna. (Okej, jag har dem på DVD....)

10. Game of Thrones av George R. Martin
Eller visst, jag är inte helt säker på om jag vill läsa denna serie eller inte, men lite sugen på det är jag ju trots allt. Men nåt säger mig att det i så fall blir på svenska, med tanke på tjockleken på de böckerna...

2 kommentarer:

  1. Förhoppningsvis får du någon av alla dessa böcker i födelsedagspresent eller julklapp (även om det är ett tag till det sistnämnda). ;-)

    Nåja. Ett stort grattis på Din dag!

    SvaraRadera
  2. Tackar!

    Jag skulle nog tro att sannolikheten är större att jag får dem i julklapp än i present, om jag ska vara ärlig. Fast förvisso, min katt brukar vara väldigt duktig på att välja ut presenter åt mig ;)

    SvaraRadera