tisdag 17 juli 2012

Vikten av yttrande- och tryckfrihet

Jag tillhör de som verkligen dyrkar yttrande- och tryckfriheten, och anser att dessa är grunden för våra mänskliga rättigheter: rätten att få tycka vad vi vill och få uttrycka våra åsikter. Dock finns det ju vissa inskränkningar, tryckfrihetsbrotten, vilket också måste ses som en fördel. Okej att man kan få tycka vad man vill, men vissa åsikter bör man verkligen hålla inne med. Som detta med hets mot folkgrupp eller olaga hot, för att ta några exempel. Jag är helt på domstolens sida här: vi ska inte gå runt och hota varann vare sig verbalt eller med hjälp av det tryckta ordet.

Som till exempel hävda att alla HBTQ-människor ska dö. Det är inte precis en åsikt som gör sig i tryck. Eller att i tryckt skrift påtala vilka straff man ska utsättas för endast för att man råkar älska någon av samma kön. Inte precis politiskt korrekt eller ens lagligt. Som tur är, om ni frågar mig.

Själv ska jag jobba med Stockholm Pride i år, och utifrån detta gjorde jag en riktad sökning på google i går, och hittade en smått intressant sida. En sida som uttryckligen sa just det, att HBTQ-personer är värda att dö. Och tydligen så är detta smått rumsrent, för citatet som den boken kom ifrån har ju några hundra år på nacken:

Rom 1: 32 "Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden. Ja, de samtycker också till att andra gör det."

Om detta skrevs i dag, eller uttalades högt idag, är det då okej? Är det okej att framföra sådana här åsikter endast med stöd av att det står i Bibeln? Tydligen så anser ju denna sida detta i alla fall. De går på om synden, om hur de ska straffas för sina syndens brott med döden. Ett syndens brott som endast grundar sig att man inte följer heteronormen i samhället, en hetronorm uppsatt just av kyrkan.

Överlag så gör såna här sidor mig smått mörkrädd, att det fortfarande finns folk som lever kvar i en sån här föråldrad världs-och medmänsklighetssyn? Brukar inte kristendomen handla om just kärlek? I ärlighetens namn är jag lite sugen på att få sådana här sidor prövade utifråntryckfrihetsbrotten. För hade jag skrivit någonting liknande härpå min blogg om HBTQ-människor, att de är värda döden, vad hade hänt då?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar