torsdag 8 mars 2012

8 mars-boktips

Så där lite av princip så är jag egentligen emot internationella kvinnodagen. Inte för att jag tycker att det är fel att uppmärksamma orättvisorna i samhället så beror på könstillhörigheter, så som till exempel löneskillnaderna, utan mer utifrån de två perspektiven att jag önskar att den inte behövdes och att det på något sätt känns som att vi gett de övriga 364 dagarna till männen.

Men, men och ur som helst, några passande boktipsförslag borde jag väl ändå komma upp med, med tanke på att jag gjorde detsamma till Alla hjärtans dag.

1. Samlade skaldeförsök av Anna Maria Lenngren.
Framför allt dikten Några ord till min kära dotter, ifall jag hade någon som Projekt Runeberg varit så snälla att göra tillgänglig.
2. Stolthet och fördom av Jane Austen.
En bok som nog passar in i de flesta sammanhang, men ur ett kvinnoperspektiv får aldrig Jane Austen glömmas bort, denna kvinna som från början fick skriva under manlig pseudonym för att få ge ut sina böcker. För att inte tala om Elizabet Bennet, kvinnan som inte låter sig förpassas till dåtidens kvinnomönster.
3. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf.
Första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur.
4. Jack av Ulf Lundell.
Okej, smått otippat, jag vet, men läs beskrivningarna av kvinnorna i den boken och njut av hyllningarna och dyrkandet av kvinnorna.
5. Män som hatar kvinnor Flickan som lekte med elden  och Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson.
Den moderna Pippi Långstrump i Lisbeth Salanders skepnad är en kvinna värd både att frukta och avunda.
6. Pippi Långstrump av Astrid Lindgren.
Underbar förebild, underbar berättelse och... ja, underbar på alla sätt och vis.
7. Medea av Euripides.
Boken alla män bör läsa innan de funderar på att bedra sina hustrur. De gamla grekernas starka kvinna lever än i dag och hennes storhet har inte rubbats.
8. En hondjävuls liv och lustar av Fay Weldon.
Även Fay Weldons hjältinna vet hur man hämnas. Och hur kvinnor kan utnyttja sin kvinnlighet för att få makt över män.
9. Box 21 av Roslund & Hellström.
Deckare som sätter fokus på human trafficking och utsatta kvinnor.
10. Sagan om Isfolket av Margit Sandemo.
En släktkrönika som påpekar samma sak gång på gång: kvinnor är inte att leka med. De bör tas på största allvar. Oavsett tidsepok eller samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar