onsdag 28 mars 2012

Inte alla fd poliser skriver deckare

Kajsa Ingemarsson har gjort sig känd för det svenska folket som komiker och programledare, och enligt min mening en väldigt bra sådan. Att tänka sig henne som SÄPO-anställd känns lite som en kulturkrock. Men visst, hon har inte gått polishögskolan, så hon är på så sätt inte en fullblodig SÄPO-polis, utan det var hennes språkkunskaper som ledde henne till SÄPO och kontraspionage. Så när jag fick nys på att hon hade gett sig på författaryrket så förväntade jag mig antingen någonting satiriskt eller någon form av kriminalroman. Så döm av min förvåning när jag upptäckte att det var nutida romaner hon har gett sig på. Mysiga sådana med kärleken och lyckan i fokus. Rena feel good-romaner.


Bara vanligt vatten slog an många strängar hos mig och är den av hennes romaner som jag hunnit läsa hittills som jag blivit mest förtjust i. Överklasskvinnan, författaren, som alltid är så mån om sitt yttre, att alltid vara perfekt, som har samma krav - om inte högre - från sina föräldrar står förvisso långt ifrån mig som person, men de där ständiga kraven kan man känna igen på sätt och vis, känslan av att alltid ha krav på sig, oavsett vad det handlar om, är nog någonting som de flesta av oss kan känna igen oss i.
Det enda krav som inte verkar vara ställt på Franciska är nog att vara lycklig.

Sportbilar, hästar, snygg och framgångsrik pojkvän och en våning på Östermalm. Det låter på sätt och vis som det fulländade livet.

Fram tills en vattenläcka uppstår i lägenheten.

Sak efter sak rasar runt Franciska, luftslottet faller sakta ihop. Och kvar står Franciska och hantverkaren Johnny som försöker få stopp på det enda problem som verkar gå att ta på ordentligt: vattenläckan.

På ett sätt en ganska förutsägbar roman. Någonstans längst bak så vet vi att de kommer få varann, precis som i en klassisisk, brittisk romantisk komedi. Men vi vet inte hur. Och vi ler, vi njuter av varje steg, vi rycks med i nedgångarna och vi håller tummarna. Och precis som när Love Actually tar slut så ler vi, precis som jag ler när jag lägger ifrån mig Bara vanligt vatten. För det är ju precis det det handlar om, det vanliga, inga konstigheter, det är det enkla, det lilla, bara vanligt vatten som kan göra oss så sanslöst lyckliga och fullända våra liv.

Och lite extra lycklig blev jag även över att ha funnit Kajsa Ingemarssons egen författarblogg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar