onsdag 1 februari 2012

Pennan VAR det farligaste vapnet?

Jag kan inte rå för att jag precis som Jan Björklund hoppade högt när jag fick höra att alla skolor i Sollentuna ska byta ut papper mot penna mot läsplattor, redan från första årskurs.

Det känns bara så sanslöst idiotiskt.

Däremot så har jag svårt att sätta fingret på varför det stör mig så sanslöst. Kanske så håller jag på att bi gammalmodig på förhand. Och visst, som jag nyligen skrev, så tycker jag att det har sina fördelar med e-böcker, men att pappersboken alltid kommer vara min favorit. Och detsamma gäller papper och penna kontra datorn. Papper och penna är så mycket säkrare, de kan inte råka ut för hårddiskkrasch eller slut på batteri. Och datorn, i ärlighetens namn, oavsett hur mycket tekniken utvecklas, så kan vi inte ha med oss den överallt.

Jag håller även med Jan Björklund, oavsett hur ont det gör för en icke-folkpartist, även på punkten att bara för att det är gammal teknik så kan man inte sopa det under mattan.

Det finns så mycket tradition hos pennan. Yttrande- och åsiktsfriheten som vapen. Okej, den används nu inom teknikens värld, det säger jag inte emot. Men ändå. Pennan och pappret behövs. Världen kan inte stanna av bara för att strömmen går. Pennan är viktigare än vi tror, och den icke-digitala tekniken måste fortfarande högaktas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar