onsdag 2 maj 2012

Att läsa det man sett

Jag brukar inte ha för vana att se filmen eller TV-serien först för att sen läsa boken. Men ibland så händer det. Som just nu. Jag läste ut första två böckerna i romanserien Vampire Diaries: The Awakening + The Struggle i helgen. Och döm av min stora förvåning.

Det är ett känt faktum att filmatiseringar av böcker oftast skiljer sig från boken ifråga. Och det är väl inget konstigt i sig. Ibland är det av rent dramaturgiska orsaker, och ibland... ja, ibland vet man faktiskt inte varför.

Som i detta fallet. Om det inte vore för att karaktärerna i boken hade samma namn som i TV-serien, att den utspelar sig i samma samhälle och har samma grundidé: ung, söt flicka träffar ny, spännande pojke som visar sig vara vampyr. Och som har en mordisk bror. Ja, då hade jag verkligen börjat undra om jag fått tag på rätt bok.

För förutom de ovanstående exemplena så finns det verkligen inte många likheter mellan boken och TV-serien. Varvid hjärnan slår bakut: detta är ju fel. Så här ska det inte vara. Vad håller författaren på med egentligen?

Men det är ju inte författaren som håller på med någonting alls. Hon började skriva romanserien 1991, TV-serien kom först år 2009. Det är inte författaren som sysslar med några konstigheter, det är regissören. Men ändå så vill min hjärna hävda att det är i boken felen förekommer, inte i TV-serien. För tydligen så är det väldigt svårt för hjärnan att koppla av och njuta av en helt ny berättelse, med nya storyn. En berättelse där de båda bröderna Salvatore inte har träffats sen den dagen de båda vaknade upp som vampyrer. Där bröderna aldrig tidigare bott i Fell's Church. Där de är italienare rakt igenom. En berättelse där Bonnie bor tillsammans med sin familj, med sin mor. En berättelse Elenas öde verkar utstakat tidigt. Men det ska nog gå. Ska strax ge mig på nästa bok, få veta hur det går för Elena i det tryckta formatet. Resten av TV-serien får nog vänta lite. En berättelse i taget just nu.

Det är väl så det går när man gör saker och ting i fel ordning. Man bör väl alltid läsa boken först?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar