onsdag 30 maj 2012

Bokbytande

Detta med bokbytardagar är verkligen ett trevligt inslag i vardagen. Lite som att låna böcker men ändå inte. Gillar man dem så kan man ju behålla dem, gillar man dem inte, ja, då är det ju bara att byta ut dem nästa år. Så med den inställningen beslutade jag mig för att bli en del av bokbytandet i år och besökte Sollentuna bibliotek i måndags för att göra mig av med några böcker som legat bakom de övriga böckerna i bokhyllan, enbart för att ingen skulle se att jag har dem (bl a Fröken Smillas känsla för snö och Dansar med vargar, böcker vars genomläsning endast kändes som slöseri med tid...).

Men tyvärr, bokbytandet verkar inte tillhöra Sollentunabornas årliga folkrörelse, men ändå, lite roliga böcker kom jag i alla fall hem med, böcker jag aldrig läst tidigare. Även om jag nästa år nog besöker Stadsbiblioteket i stället i förhoppning om större utbud där.

Under Håkan Nesser ligger en bok av Fritiof Nilsson Piraten, en författare som jag pinsamt nog aldrig läst någonting utav tidigare.

Min läsning av Terry Pratchett har inte varit överdrivet framgångsrikt, men första delen i en triologi, här ska absolut ges ett nytt försök med denna författare, som av många hyllas så ordentligt. Och nån sa att om man älskar Douglas Adams så älskar man Terry Pratchett. Så, jag borde därmed verkligen uppskatta den senare. Det får tiden utvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar