måndag 28 maj 2012

Mors dag-boktips

I min strävan att få fram tio boktips inför olika högtider, så känner jag att jag ligger lite efter just till mors dag. Men tyvärr, gårdagen var fylld av en massa andra aktiviteter, så enklast är det väl att vi alla låtsas som att jag skrev detta inlägg i går, men att det var först i dag som ni fick syn på det?

1. I kvinnoland av Per Anders Fogelström
Fogelströms smått självbiografiska roman om sin uppväxt med sin mor och sina kvinnliga släktingar i Stockholm under början av 1900-talet är en fantastiskt kärleksfull berättelse om en svunnen tid.
Tyvärr verkar den även tillhöra en svunnen tid om man ska tro bokförlaget. Dags för ett klagobrev, måntro?
2. Tjänstekvinnans son av August Strindberg
Strindberg tyckte inte om sin styvmor, den saken är klar. Den döda modern hyllas och denna självbiografi bredde mark för många framtida barndomsskildringar.
3. Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson
En berättelse om tre generationer kvinnor. Min absoluta favoritbok av denna underbara författare.
4. En styvmors dagbok av Fey Weldon
En orolig mor som inte kan låta sin dotters dagböcker vara ifred. En uppgörelse både med det förgångna och med moderskärleken som växer.
5. Mamma försökte av Jens Lapidus
En ännu ej utgiven roman får komma med på listan. Och vi som läst och fastnat för Stockholm noir-serien känner igen titeln och kanske även därmed ett sug efter denna novellsamling.
6. Ensamma mamman av Cecilia Torudd
Denna underbart roliga tecknade serie följde mig och min mor åt genom uppväxten.
7. Medea av Euripides
Modern bland mödrar inom den grekiska tragedin. Modern som visar hur långt moderskärleken sträcker sig och vad en mor är beredd att göra för sina barns lycka.
8. Victoria - prinsessa och mamma av Johan T. Lindwall
Självklart, Victoria och Daniel har knappt hunnit döpa sin lilla Estelle innan första biografin över Victoria som mamma kommer ut.
9. Mor gifter sig av Moa Martinsson.
Denna klassiska arbetarklassroman om den lilla Mia vars morska gifta sig har ju en given plats på denna lista.
10. Felicia försvann av Felicia Feldt.
Nej, jag har inte läst den, men jag börjar bli väldigt sugen på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar