onsdag 25 januari 2012

De 303 dagarna i Sodom eller Politikens skola

Jag kan inte rå för det, men jag kan inte låta bli att sitta och filosofera om vad biografin om Håkan Juholts tid som stadsminister kommer att heta. Att det kommer komma en biografi, skriven av honom själv eller någon annan, de tror jag inte vi behöver tveka om. För just nu är det ju senaste modet att skriva självbiografier, de poppar upp hela tiden som svampar ur jorden, och man blir så där lagom fascinerad över att folk skriver sina självbiografier innan de ens fyllt fyrtio eller femtio. Biografierna brukar ju täcka en hel människas liv.

Så, en biografi kommer nog inom kort. Och jag vet inte varför, men jag kom omedelbart att tänka på markis De Sades roman 102 dagar i Sodom eller liderlighetens skola, denna roman som är uppfylld av lektion efter lektion i liderlighet, där de oskyldig inspärrade ungdomarna får utstå alla dessa lektioner, oavsett hur osedliga, osmakliga eller blodiga de kan tänkas vara. Och på något sätt så kan man ju känna lite samma sak här. Socialdemokraterna har gått igenom prövning efter prövning, lektion efter lektion på sistone. Och då inte enbart under Juholts ledning, utan prövningarna började tidigare, valberedningens arbete efter Mona Sahlins avgång får nog räknas in här.

Frågan är dock om Jag är Juholt kan vara en passande titel. Kanske inte så positiv stämpel på den titeln. Juholt försvann däremot, kan funka. Men dock försvinner Vreeswijk-anspelningen omedelbart. Men det kanske går att finna någon annan titel i denne underbare trubadurs ofantliga visskatt. Om jag vore arbetslös kommer då fort upp i min hjärna eller varför inte I natt jag drömde något som..


Möjliga rubriker är ju helt klart många. Men mest spännande är ju vem som kommer ta tillfället i akt och skriva en biografi för att tjäna pengar på socialdemokraternas kris. Och när den kommer.

Hmmm, Politiken runt på 303 dagar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar