måndag 9 januari 2012

Farliga boklådor

Jag brukar ha stora problem med detta med antikvariat. Det är liksom lite som att böckerna hoppar på en, anfaller en eller i alla fall förföljer en genom affären. Böckerna brukar vara så där skapligt billiga, så att man helt sonika inte kan låta bli att köpa dem. Och utbudet... Ja, man brukar ju ändå kunna få tag på allt från alla dessa gamla klassiker som jag verkligen älskar, till mer modern litteratur. Det finns helt sonika någonting för alla smaker.

Och böcker är ju till för att läsas, så detta med att köpa begagnade men hela och välbehållna böcker gör absolut ingenting. För ändå så är det ju kul att böcker läses om och om igen.

Men nu har jag funnit mig en "vanlig" bokaffär som är minst lika farlig som dessa antikvariat, men denna gång även mer farlig för min plånbok. Och det är ju helt sonika Science Fiction-affären i Gamla Stan. Okej, det var ju en sak innan man flyttade hit upp till Stockholm, för då besökte man den ju bara någon gång då och då, och handlade på sig i sån där lagom dos. Men numera, när den till råga på allt ligger på väg hem från jobbet... Förra veckans besök resulterade helt klart i mer böcker och spel än vad jag hade tänkt mig. För det är ju helt omöjligt att gå från spelavdelningen till kassan utan att passera vampyrsektionen. Och det handlar verkligen inte om någon form av gå vidare till fängelse utan att passera gå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar