torsdag 27 september 2012

Litteratur om litteratur

Hela denna debatt som oerhört snabbt och brett blommade upp angående bortplockandet av Tintin från Kulturhusets bibliotek (en debatt som jag själv inte kunde hålla mig ifrån) gav återigen bevis för hur viktig litteraturen är för vår egen verklighet.

Förvisso så kanske man inte måste gå så långt som till debatten kring Tintin för att förstå att man är långt ifrån ensam om att ha detta stora intresse för litteratur i verkligheten. Det räcker ju ändå med att gå in och titta på det stora utbudet av tidningar som handlar om just litteratur som ändå finns på marknaden. Enligt Tidningskungen finns det 89 tidningar som handlar om Kultur och Litteratur. I ärlighetens namn bra många fler än vad jag faktiskt trodde.

Okej, nu handlar många av dessa tidningar om tatueringar, men ändå. Det är ändå ett fascinerande stort utbud av tidningar som ändå handlar om sådant som till största delen endast finns för att försköna och berika våra liv.

I en värld som går mer och mer åt digitalisering, så gläds jag lite extra åt detta. Och då framför allt att folk fortfarande läser tidningar i magasinformat, fördjupar sig i de områden som intresserar en, som gör ens liv mycket gladare och skönare. Dock är jag själv väldigt dålig på just denna del av fördjupning, något magasin  blir det förvisso då och då, men inte i närheten av så ofta som jag önskar. Tyvärr. För magasinen och fördjupningarna kring vår älskade litteratur ger ju ändå fler nyanser, mer sätt att njuta. För att inte tala om att de ger fler förslag på vad man ska läsa, vad som är på gång och vad som kan vara värt att lägga sin dyrbara lästid på. Jag känner ju själv att man lätt blir väldigt inrutad, hamnar i sitt lilla litteraturfack utan att se vad som finns där utanför.

Lite på samma sätt som när vi kommer till magasin. Tidningshyllan på Coop går jag ganska snabbt förbi, när man väl kommit dit är man ju ändå så väldigt nära kassorna och befrielsen att få komma hem.

Stanna upp där och fundera på någonting att läsa?
Nej tyvärr, så fungerar inte jag.

Men nu har jag ju kommit in på tidningskungens sida, man kanske skulle... Gardell ser ju ändå så väldigt inbjudande ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar