onsdag 4 juli 2012

Holländska författare?

För en vecka sen kom jag hem från en veckas semester i Amsterdam. Som vanligt välbehövligt, mysigt och minnesvärt.

Så där innan jag åker iväg på semester så brukar jag alltid kolla upp vilka eventuella kulturpersonligheter som härstammar ifrån den staden jag ska till. För trots allt så är det ju ändå lite kul att kolla på Oscar Wildes bostad i Paris (okej, numera ett hotell som jag faktiskt bott på) eller som i Stockholm: besöka Strindbergs sista bostad i Blå tornet.

Men nu skulle vi som sagt till Amsterdam. Och alldeles för snabbt så insåg jag att detta med kulturpersonligheter inte är någonting som holländarna är speciellt duktiga på att producera. Förutom van Gogh och Rembrandt, har de egentligen så många fler? Och holländska författare? Finns det sådana? Inte för att jag på något sätt vill förringa Anne Frank, men det är ju inte för hennes författartalanger som vi besöker de undangömda rummen i Amsterdam, det är inte för att ära hennes författarskap, det är för att hedra ett helt annat minne som vi går dit.

Tyvärr, för mig står det verkligen stilla. Jag kunde inte komma på fler holländska kulturpersonligheter innan vi reste. Men jag tänkte att det kanske klarnar när vi väl åker dit, man kanske kommer på någon då eller ser någon reklam eller liknande.

Och reklam för böcker såg vi. Kanske inte precis för holländska författare, men i alla fall:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar