onsdag 2 januari 2013

Postapokalyps-boktips

Okej, nu när både jul och nyår är överståndet så tror jag nog att vi med säkerhet kan säga att jorden faktiskt inte gick under 2012-12-21. Trots allt. Inte för att jag tänker hävda att Maya-indianerna hade fel, jag hävdar snarare att det var folk som tolkade Maya-indianernas kalender som hade fel.

Men, men, nu när apokalypsfaran ändå är över och det är första dan på arbetet efter helgerna för många, så passar det ju utmärkt med lite boktips i den underbara genren post-apokalyps:

1. Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij
Jag säger bara en sak: ryska författare vet vad de gör!

2. Stiftelsetrilogin av Isaac Asimov
Okej, Asimov må klassificeras som rysk-amerikansk författare, men jag vågar ändå upprepa: ryska författare vet vad de gör!

3. Last man av Mary Shelley
Redan på tredje plats återfinns en bok som jag inte har läst, men väldigt gärna vill läsa...

4. I am legend av Richard Matheson
Vampyrapokalyps - kan det bli bättre?

5. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams
Multipla jordar som gör att de byråkratiska vogonerna gör sig av med jorden gång på gång...

6. Pestens tid av Stephen King
Förvisso inte en av Kings bästa, men nästan lite väl mycket skolbok över hur postapokalyptiska romaner ska se ut.

7. Blade runner av Philip K Dick
En av mina senast införskaffade böcker. Så pass nyinförskaffad så jag inte hunnit läsa den ännu. Eller okej, den köptes på Kontrast i Uppsala i höstas...


8. Hungerspelen av Suzanne Collins
Ytterligare en bok jag ännu inte läst men som står i bokhyllan. Dock, första filmen har jag ju självklart sett!

9. Walking dead av Robert Kirkman
Okej, jag är helt och totalt fast i tv-serien. Däremot är tecknade serier inte riktigt min kopp te, men jag har börjat bli oerhört sugen på att ge mig på detta udnerlag till tv-serien.

10. Fallet med de försvunna böckerna av Ian Samson
Herregud, en värld utan böcker och ett tomt bibliotek - snacka om apokalyps!






1 kommentar:

  1. http://cdon.se/e-b%c3%b6cker/jerry-franz%c3%a9n/den-ensamme-vandraren-25464685

    En postapokalyps bok från Sverige. Gynna den svenska science fiction.

    SvaraRadera