onsdag 5 september 2012

Erotiska texter underskattade

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det tabubelagda och fula kring erotiska texter. Men än idag göms sådan form av litteratur undan, den får inte visas. Att försöka få tag på markis de Sades noveller är nästan lika svårt idag som det var under hans levnadstid i Frankrike vid den senare hälften av 1700-talet. Förvisso med en stor skillnad: de är inte olagliga idag. Men minst lika svåra (eller kanske man ska säga lätta, med tanke på att 1700-talets förbud inte fick bort dem från marknaden) att finna, i alla fall om man inte vet var man ska vända sig.

Att öppna bok är ytterst frivilligt. Det är en lika frivillig som aktiv handling. Det är inte samma sak som att zappa på tv och där ramla över någonting som man absolut inte vill se, oavsett om det är hiskeliga bilder från kriget i Sudan eller närbilder från en porrfilm. Väljer man att läsa en erotisk novell, ja, då har man valt det, och man har ändå ett hum om vad det är som väntar en i texten. Och tycker man inte om det, ja, då är det bara att slå igen boken och lägga den ifrån sig.

Även om vi inte har samma censur idag som 1700-talets Frankrike så finns det fortfarande någonting liknande inom bokförsäljningens maktkorridorer. Det är Någon Annan som bestämmer vad som ska säljas, vad som ska vara lättillgängligt. Och duger inte det utbudet, ja, då får man leta tills man hittar ett bättre försäljningsställe. Vilket inte är så enkelt om man bor i en småstad. Eller visst, prisa internet är nog en god idé  i såna här fall.

Men nu har det alltså kommit erotiska noveller för tonåringar. Och själv så kan jag inte göra annat än hylla detta initiativ. Men självklart så kan inte omgivningen och kritikerna (i detta fall DN) låta bli att framföra faktumet om det översexualiserade samhälle vi lever i, och behöver verkligen tonåringar bli utsatta för mer erotik och sexualitet? Och det är ungefär här jag inte riktigt orkar läsa längre. Fast följande citat från författaren är ovärderligt:

"– Jag tycker att man översköljs av sex, nakenhet, porr, men inte så himla mycket av lust, passion och glädje. Det finns en stor brist på det i samhället. Och samtidigt som nätet svämmar över av porr finns ett stort hyschhysch kring sex, jag tror att litteraturen för de unga har en väldigt viktig funktion där, säger Åsa Anderberg Strollo."

Själv hyllar jag såna här initiativ. Sexualiteten måste få ta ett steg bort från "den perfekta" mediabilden och in i vardagen. Och visst, det förekommer sexualundervisning i grundskolan, men ärligt talat, hur mycket lärde den oss verkligen om hur man har sex? Hur man lär sig att slappna av i sägnen, finna sina egna erogena zoner, vägar till orgasm, att njuta, att trivas med sig själv, att veta att man är NORMAL, att det är okej? Till och med porrfilmerna är ju bättre undervisningsmaterial kring detta än sexualundervisningen. Förvisso ingenting som jag personligen skulle förespråka.

Men erotiska noveller? Där läsarna själva får använda sin fantasi och måla upp bilder utan att bli utsatta för närbilder, silikon och gud vet allt?

Absolut!

Jag önskar att jag fått tag i sådana under min tonårstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar