fredag 5 april 2019

Deckare . på riktigt

Det är nåt speciellt med Agatha Christie. Det är nåt speciellt med den typen och generationen av deckare. Jag älskar dem, men jag är verkligen inte förtjust i dagens moderna deckare. Det tog mig en stund att komma på varför: Agatha Christie (och hennes gelikar) håller läsaren allert. Man måste vara pigg, man måste vara aktiv och tänka själv för att få ut någonting av hennes deckare. Det behöver man inte när man läser moderna deckare. Ska jag vara riktigt ärlig så är det alldeles för ofta så att man förlorar väldigt mycket på att tänka för mycket eller försöker vara aktiv när man läser moderna deckare.

Till min stora glädje fortsätter Bookmark med sina nyöversättningar av Agatha Christie, liksom de nyskrivna romanerna om Poirot, skrivna av Sophie Hannah. Senast i raden är Konstiga huset, en deckare vars slut var så för uppseendeväckande, att Christie bads skriva om den, någonting hon inte gjorde.
För mig var detta en helt okänd roman, och just detta med slutet gjorde det hela än mer spännande att läsa. Dock, nackdelen med att veta om att slutet var uppseendeväckande och inte helt uppskattat, gjorde tyvärr att jag, för första gången någonsin, lyckades räkna ut vem som var mördaren...
Men oavsett detta en väldigt uppskattad och härlig läsning, en klassisk pusseldeckare med troligtvis alla ingredienser som man förväntar sig av Christie. Förvisso med undantag av att vare sig miss Marple eller Poirot är med. I stället är det den nyförälskade mannen som ska lösa det mord som nyligen begåtts i fästmöns familj. De som bor i det konstiga huset med för många vinklar och vrår för att det ska vara helt sunt.

Den nyskriva Ett tudelat mysterium däremot, har den klassiske Poirot med hans mustascher i fokus. Detta är Hannahs tredje roman om Poirot, och precis som tidigare så handskas hon ytterst varsamt med Christies arv. Kärlek och ömsesidig respekt speglar denna nya pusseldeckare, som är helt perfekt för den som, til skillnad från jag, redan hunnit med att läsa alla Christies deckare, och vill ha nya utmaningar. För som sagt, utmaningar och aktivt läsande bjuds det på i stora doser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar