måndag 12 november 2012

"Olämplig litteratur"

När jag fick denna länk överskickad till mig i förmiddags så utgick jag i ärlighetens namn från att det var ett dåligt skämt. För den första april är det ju ändå inte, även om det känns som ett typiskt april-skämt:

Svenska banker stoppar olämplig litteratur

Har nu alltså även våra svenska banker gett oss in i diskussionen kring vad som är god litteratur eller inte? Räcker det inte med att biblioteken försöker ge sig på denna omöjliga uppgift med jämna mellanrum? (Läs: Tintin-censureringen och den efterföljande debatten)

Men tydligen, bankerna lägger sig i detta. De anser skräcklitteratur vara "omoraliskt" och "stötande".

Jag kan inte rå för det. Jag kan verkligen bara skratta åt eländet. Vem fasiken i bankvärlden kom överhuvudtaget på att göra en sån här benämning?

För att inte tala om att jag frågar mig om jag som skräckkultur fantast då också ska ses som omoralisk och stötande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar