onsdag 16 maj 2012

Legender och modern populärlitteratur

Jag kan inte rå för det, men jag blir så varm inombords, så glad när jag ser populärkulturens skapare dra nytta utav våra gamla legender och myter, när de återanvänds och på så sätt räddas från ett öde att endast glömmas bort. För det är ju ändå våra myter och legender som skapat så mycket omkring oss, som hjälpt oss att utvecklas till de vi är idag.

I helgen läste jag ut andra boken i Vampire Academy Frostbite, och nu när jag har släppt det där lilla med att det känns som att vampyrer har intagit Hogwarth (se tidigare inlägg) så fascinerades jag av en helt annan sak: förekomsten och strigoi och moroi i böckerna. Detta som man vid första anblicken kan tro att det är benämningar som författaren själv har hittat på, lite som J.K. Rowlings mugglare, men de, som till exempel jag,  som är väldigt intresserade av vampyrens historia både inom legender och i litteraturen, vet att detta inte är fallet. Gamla legender och myter från bland annat Rumänien och länder där runtomkring var fyllda av strigoi och moroi, som lite enkelt sätt kan ses som olika versioner av onda andar och gengångare: vampyrer. Lite grovt sett kan man säga att skillnaden dem båda emellan är att moroi är dödlig, vilket strigoi inte är. Strigoi är även den som ses som den onda av dessa båda och någonting man kan bli om man till exempel tar livet av sig.

Sen blir det ju självklart mer invecklat, precis som det blir med de flesta legender och myter. Men lite småspännande tycker jag personligen den delen är, att två strigoi som fortplantar sig, fårjust en moroi.

Någon som sa att vampyrer inte kan skaffa barn?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar