måndag 15 oktober 2012

Any steampunkare out there?

I ärlighetens namn så hade jag inte hört talas om genren, eller snarare subgenren, steampunk innan jag var på Kontrast i Uppsala förra helgen. Eller rättare sagt, jag visste väl ändå att det fanns, men inte att det var en etablerad subgenre eller att det heter steampunk. Alla har vi väl ändå kommit i kontakt med till exempel Jules Verne på det ena eller andra sättet?

Inom filmvärlden dras jag obönhörligen till denna kategori. Trots allt så började jag ju ändå min akademiska karriär med att ta mig igenom hela civilingenjörsutbildningen med inriktning mot maskinteknik. Så dessa kromade maskiner, skinande instrument där hela maskineriet är öppet för beskådan, det är ju ändå, som någon recensent skrev om filmen Wild, wild west: porrfilm för ingenjörer.

Och då har vi ännu inte kommit in på området kläderna. Dessa kläder som är så sanslöst utstuderade, för att inte tala om väldigt snygga, sexiga, stilfulla... Ja, det finns många positiva attribut att trycka in här.

Så, för att komma fram till själva poängen. Jag har aldrig någonsin läst någonting inom steampunk. Var börjar jag? Boktips inom denna genre tas emot med värme och glädje, jag är helt övertygad om att det kommer bli en fullfjädrad steampunkare av mig med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar