torsdag 11 oktober 2012

Mo Yan?

Mo Yan? Nej tyvärr, jag måste erkänna, det namnet har jag aldrig någonsin hört förut. Jessica Gedin önskade i DN att någon okänd skulle få priset, så där så att det skulle bli ett ordentligt lästips för oss läsare. Och på något sätt så känns det faktiskt som att det var precis vad det blev: ett lästips.

Mo Yan, det är så sanslöst intetsägande så jag vet inte om jag ska vara glad eller besviken. Självklart är jag glad för hans skull. Men var det rätt val?

Inte den ringaste aning.

Och mina läsvanor vad gäller kinesisk, eller asiatisk i största allmänhet om jag ska vara ärlig, är så gott som helt obefintliga, med undantag av Yukio Mishima vars pjäs Markisinnan de Sade har ju ändå ett ofattbart vacker språk.. Så vem vet, man kanske skulle ta och fortsätta med Mo Yan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar