onsdag 17 oktober 2012

De sju dödssynderna relaterade till läsning

En plats i bokhyllan presenterade en litteraturrelaterad lista utifrån de sju dödssynderna, och självklart kan jag inte låta bli att haka på denna lista.

1. GIRIGHET: VILKEN ÄR DIN DYRASTE BOK? VILKEN ÄR DIN BILLIGASTE BOK?
Ja, nej, tyvärr, det där med priser på böcker är ingenting jag lägger på minnet. Sen att jag även sällan köper böcker till fullpris utan passar på att köpa böcker i samband med bokreor och på antikvariat gör ju sitt till att hålla ned priserna.

Men den dyraste boken som står hemma hos mig är helt klart en kurslitteraturbok, och med största sannolikhet är det antingen den i energiteknik alternativt differentialekvationer och transformer. Jag misstänker den senare, den är i alla fall tyngst och helt klart tråkigast.
Den dyraste bok jag har köpt på antikvariat minns jag däremot väldigt väl: Harry Martinssons Aniara. Det är en väldigt fin utgåva av något äldre årgång och en antikvariatinnehavare som verkligen visste vad han sålde...

Med alla mina inköp på antikvariat och loppisar har jag kommit över väldigt många billiga böcker, tror nog till och med att jag har betalat så lite som en krona styck för pocketböcker. Men vilka dessa var? Jag tror nog att författare som Agatha Christie, Maria Lang, Sigge Stark...


2. VREDE: VILKEN FÖRFATTARE HAR DU EN KÄRLEK/HAT-RELATION MED?
Margit Sandemo och hennes Sagan om Isfolket. Jag kan inte rå för det: jag älskar verkligen den bokserien, jag slukade alla böckerna. Men den är verkligen allt annat än välskriven. Och kvalitativt sett? Nej, den delen ska vi inte ens gå in på...

3. FROSSERI: VILKEN BOK HAR DU SLUKAT OM OCH OM IGEN UTAN NÅGON SKAM ÖVER HUVUD TAGET?
Tyvärr så läser jag sällan om böcker. Många filmer kan jag se om och om igen, men när vi kommer till böcker är jag bra mycket tråkigare. Med undantag av de böcker jag behövt läsa om i och med mina studier i litteraturvetenskap (vilka inte känns som att de räknas in här...) så tror jag mig inte ha läst om några fler böcker än Tolkiens Härskarringen (Eller Ringens brödraskap, som den tydligen heter numera... Fast den översättningen har jag ännu inte läst.) och Douglas Adams Liftarens guide till galaxen. Dock funderar jag helt klart på att läsa om Sagan om Isfolket snart igen. Och de slukar jag helt klart helt utan någon skam...

4. LÄTTJA: VILKEN BOK HAR DU STRUNTAT I ATT LÄSA KLART PGA LATHET?
Kerstin Ekman! Lättjan har till och med spridit sig så långt så jag inte ens minns vilken bok det var. Herregud, jag lyssnade till boken och somnade...

5. HÖGMOD: VILKEN BOK PRATAR DU OFTA OM FÖR ATT FRAMSTÅ SOM EN INTELLEKTUELL LÄSARE?
Va? Behöver jag göra sånt? Är jag inte en intellektuell läsare så där per default? ;)
Okej, nackdelen med att vara uppe på masternivå inom litteraturvetenskap är ju att man har läst så pass mycket av det "intellektuella" framför allt inom kanon, som Sartres Orden (Yes! Slutsåld på förlaget!), Rousseaus Bekännelser, Homeros Illiaden och Odyssen etc. Dock så brukar jag inte precis tala om att jag har läst dem i någon större utsträckning. Nej, om jag nu får något sådant infall så drar jag nog snarare upp August Strindberg, och då inte vare sig Röda rummet eller Hemsöborna, utan hellre Sagor, En dåres försvarstal och Inferno.Och japp, det är väldigt bra böcker!


6. LUST: VILKA EGENSKAPER TYCKER DU ÄR MEST ATTRAKTIVA FÖR EN MANLIG ELLER KVINNLIG KARAKTÄR?
För mig är karaktärer som människor: de är unika och man älskar dem för olika saker. Jag kan inte sätta en speciell mall på hur en karaktär ska se ut, det skulle börja kännas som att man fastnar alldeles för mycket i Harlekin-träsket då.
Men så här på rak arm är jag väldigt förtjust i det lite uppkäftiga men samtidigt självkännedom. Sookie Stackhouse i Charlaine Harris Sookie Stackhouse Novels växer verkligen för varje roman jag tar mig igenom. Nåt har hon som gör att jag verkligen älskar henne. Men den där sanslösa mesigheten som återfinns i Stephanie Meyers Twilight Saga, det gör mig svårt att älska karaktärerna.
Men även karaktärer som inte kan ses som sympatiska kan ju vara helt underbara att läsa om, och man kan älska dem av just den orsaken.


7. AVUND: VILKEN BOK SKULLE DU HELST FÅ SOM PRESENT?
För några år sedan fick jag Shakespeares samlade sonetter illustrerade av Ulf Lundell - bättre än så kan det väl knappast bli?
Eller jovisst, för ett tag sen fick jag syn på att Anne Rices Vampyrkrönikan kommer ut i specialutgåva: alla delarna i en mycket snygg volym. Jodå, den vill jag ha!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar