torsdag 11 oktober 2012

En tidig julafton

Jag kan inte låta bli att fascineras av all denna uppståndelse som det är kring Nobelpriset i litteratur. Till och med spelbolagen erbjuder satsningar på vem som kommer vinna. Som om en stor del av samhället cirkulerar kring just denna händelse, då Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund ska kliva ut mellan de vackra dörrarna inne på Akademien för att tillkännage årets pristagare.

Och i ärlighetens namn: jag njuter av det. Jag njuter av denna stora händelse. Och framför allt så njuter jag av att det är sån cirkus kring det hela. För trots allt: det är ju en cirkus skapad kring ett av mina största favoritämnen: litteratur.

Så: mer cirkus! Mer Peter Englund! Jag njuter!

Även om jag med största sannolikhet nog i alla fall inte kommer veta vem författaren som får priset är. För någon ny Dario Fo eller Harold Pinter kommer det nog inte bli. Och inte heller samma glädjescener som med Thomas Tranströmmer.

Men ändå: någon kommer bli lycklig. Och folk jublar. Nästan lite som när man vinner en landskamp.

Underbart, med andra ord.

Och allt detta cirkulerar kring vårt lilla land Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar