torsdag 5 april 2012

Påskens boktips

Eftersom jag nu har föresatt mig att komma med tio boktips i samband med högtider, så bör jag ju även komma med en sådan till påsk. Däremot så visar sig detta vara enklare sagt än gjort, för på något vis så verkar påsken snarare vara filmens än bokens högtid. Jesus Christ Superstar och The Passion of the Christ är väl filmer som visar var och varannan påsk numera.

Men, men, tio påskinspirerade böcker ska jag väl ändå kunna komma på...

1. Enligt Maria Magdalena av Marianne Fredriksson.
Fredriksson tog sig an de teorier som Dan Brown bygger DaVinci-koden på fem år tidigare. Det är en varm bok om kvinnan bakom Jesus, om hennes drömmar och förhoppningar och hur de går i kras först och främst för att hon är kvinna, och tillråga på allt: en frånskild kvinna, en frånskild kvinna älskad av Jesus.

2. Gamla tanter lägger inte ägg av Mark Levengood och Unni Lindell.
En samling med underbara barncitat, som får vem som helst att känna sig lite extra varm och ger ett ordentligt leende på läpparna.

3. Påsk av August Strindberg.
Ett naturalistiskt drama som jag skam till sägandes som Strindberg-älskare ännu inte har vare sig läst eller sett...

4. Sagan om Isfolket av Margit Sandemo.
Denna underbara släktkrönika över Isfolket, en släkt fylld med många mörka hemligheter och framför allt: häxor. Ren njutning av skandinavisk historia från digerdöden fram till andra världskriget, sett ur norskt perspektiv.

5. Häxornas försvarare av Jan Guillou.
Ett historiskt reportage som jag har lite svårt att förhålla mig till. Intressanta reportage och infallsvinklingar, men i vanlig ordning så tycker jag alltid att Jan Guillou tar i för mycket, och är för hård i sin egen bedömning och inte nyanserar reportagen. Men klart läsvärd.

6. Häxan och lejonet av C.S. Lewis.
Okej, Narnias iskalla häxa har förvisso inte så mycket med påskens häxor och blåkulla att göra, men ändå, finns det något tillfälle då lite Narnia-läsning inte passar?

7. Häxan från Portobello av Paulo Coelho.
Den trannsylvanska häxan som på omvägar till slut hamnar i London, och där träffar en man som hon gifter sig och skaffar barn med. En typisk Coelho-roman, varm och tänkvärd.

8. Livet går vidare av Marie Lennersand.
Nu är jag väldigt fascinerad av denna del av vår historia, och Lennersand har lyckats skriva ett väldigt gripande reportage om några kvinnoöden under häxeriprocessernas framfart i Sverige som är väl läsvärd.

9. Om Jesus av Jonas Gardell.
Jonas Gardell gör upp med synen på Jesus och det kristna kärleksbudskapet. Mycket läsvärt och framför allt väldigt tankvärt, även om den bokstavstrogne kristne nog ska hålla sig långt ifrån denna bok och dess ifrågasättanden, även om det är de bokstavstrogna som helst bör läsa detta...

10. Harry Potter av J.K. Rowling
Tja, om jag nu tog med Narnia, så kanske jag även ska ta med Harry Potter. Vilket förvisso ger ett litet intryck av svårigheter att finna en tionde bok till denna lista ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar