tisdag 7 februari 2012

Ett försvarstal till tre böcker

Jag har alltid varit en sådan människa som endast läst en och endast en bok åt gången. Man börjar från början och tar sig igenom boken till dess slut, innan det är dags att bege sig mot bokhyllan och plocka ut nästa läsupplevelse. Detta oberoende av hur bra eller dålig en specifik bok är. Jag läser klart den.

Förvisso så har det blivit klara undantag när jag pluggade litteraturvetenskap på heltid, då blev det att läsa böcker parallellt, det är så många sidor som ska plöjas på ofattbart kort tid i bland, och i ärlighetens namn, Jean-Paul Sartres självbiografi Orden är verkligen inte rolig...
Och visst, det har även gjorts undantag över åren, som när jag fick nackspärr och hjärnskakning och inte kunde hålla uppe en inbunden bok, där jag låg mer eller mindre sängbunden i en vecka. Eller när man ska ut och resa, och man bara har några sidor kvar i en bok, eller endast vill ha med sig pocketböcker.

Men sen jag flyttade upp till Stockholm för snart ett år sedan, så har detta med att läsa två böcker parallellt blivit nästan av en regel. En bok hemma och en bok i väskan. Och detta mer eller mindre oberoende av huruvida det är en pocketbok eller en inbunden bok som ligger på nattduksbordet. En pocketbok bor i väskan.

Och utöver detta, en bok i mp3-spelaren, för lyssning både på resande fot och vid vissa arbetsuppgifter på jobbet.

så helt plötsligt, tre böcker samtidigt. Känns skumt, men samtidigt ganska okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar