tisdag 14 februari 2012

Mysiga bokminnen

Som yngre var jag dödligt förälskad i Maria Gripe och då först och främst i Agnes Cecilia - en sällsam historia, Tordyveln flyger i skymningen och Skuggan över stenbänken-serien. Det finns någonting magiskt över dessa böcker, denna inneboende mystik som Maria Gripe var så oerhört duktig på att förmedla. Någonting som gjorde en trollbunden redan efter en sida, och som gjorde att man inte kunde lägga ifrån sig boken förrän man kommit till dess slut. Någonting vackert, någonting mystiskt som hela tiden fanns där i skuggorna, som aldrig gjorde en riktigt rädd utan endast nyfiken.

Även om böckerna skrevs för ungdomar, så gick dessa böcker hem även hos min mor. Så här i vuxen ålder har jag fortfarande inte vågat mig på att läsa om böckerna, alldeles för rädd för att någonting utav det vackra, någonting av mystiken helt ska försvinna nu i vuxen ålder. Men de får fortfarande stå kvar i bokhyllan, separerade från de övriga, utsållade och för sig själva. Lite så som de böckerna stod ut redan i sin utformning och sin berättelse.

Delar över böckerna kommer över mig med jämna mellanrum, som i dag då jag satt på pendeltåget på väg från ett möte. Skuggan över stenbänkens Berta var alltid så nyfiken på böcker, hon ville alltid veta vad andra människor läste för böcker, hon ville se framsidan på boken som någon främling satt och läste på tåget eller någon annanstans. Om jag alltid haft samma nyfikenhet eller om jag ärvt den av Berta, det kan jag inte svara på, men liksom Berta så kan jag inte låta bli att smygtitta på de böcker som mina medresenärer sitter djupt försjunkna i på pendeltåget eller på tunnelbanan. Varför, vet jag inte, att döma en människa utifrån den bok de läser just för tillfället är ingen god ide, den säger inte någonting om människan i fråga. Och inte heller kände jag för att berätta för kvinnan mittemot som läste Lars Keplers Eldvittnet vem som är mördaren.

Men samtidigt, så nyfiken. Vill veta. Lite som Berta på nåt vis.

Så där inom parantes måste jag även ge utlopp för en viss besvikelse när jag sökte efter länkarna ovan på Bokus. tydligen ges inte Tordyveln flyger i skymningen och Skuggan över stenbänken-serien längre ut i bokformat, utan endast som e-bok eller mp3-bok. Detta gör mig extra glad över att jag sparat mina bokexemplar av dessa underbara böcker, skrivna av en av våra bästa ungdomsboksförfattare. Må Maria Gripe vila i frid och minnena av hennes böcker leva länge än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar