måndag 6 februari 2012

Hemligt förälskad i Martina Haag

Jag kan inte riktigt rå för det, men på senare tid har jag blivit väldigt fäst vid Martina Haag. Exakt hur detta egentligen gick till vet jag inte, men numera hyser jag en viss kärlek inför denna underbara kvinna.

Någonting som egentligen är väldigt förvånande. Jag har alltid haft lite svår för hennes man, Erik Haag. Inte att jag tycker illa om honom, absolut inte, men vi har verkligen inte samma typ av humor, och jag byter snabbt kanal (Med undantag av På Spåret, dock).

Men av en eller annan anledning bestämde jag mig för att läsa Martina-koden för något år sedan. Och sen var det verkligen bara kört. Jag fastnade omedelbart för henne, och en förälskelse för denna otroliga och underbara kvinna började snabbt gro. Bara hennes sätt att uttrycka sig genom alla dessa krönikor kan få vem som helst att falla. Men utöver det berättelserna som kommer från en vanlig, svensk flerbarnsmor boende i en storstad. Alla dessa problem som automatiskt uppstår, som kanske i och för sig inte är några nyheter för många, men som är berättade med sådan kärlek och omtanke att man inte kan låta bli att dras med.

Så snabbt följde jag även upp med krönikesamlingen Fånge i Hundpalatset, krönikor skrivna med samma galna humor och kärlek. För hennes krönikor är så underbara, de överträffar hennes romaner med hästlängder, även om jag även fallit för dessa. Sen att som jag lyssna på böckerna ger en extra dimension, då hon läser dem själv, men vissa inlägg av Erik Haag.

Berättelser om hur alla obokade dagar för Martina snabbt fylls upp med jaktdagar för Erik - någon måste ta hand om barnen, hur man försöker inrätta en spa-kväll hemma för att få lugn och ro och stressa ned medan både barn och make bankar på dörren, varför man absolut inte ska tanka makens dieseldrivna bil och hur det känns att träna när den blivande prins Daniel kommer in i träningslokalen.

Och framför allt, hur många barn finns det egentligen hemma hos Martina? Och hur många hundar har de? Och, vem bestämmer egentligen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar