fredag 23 mars 2012

Efterlyses: Stiftelsetriologin

Isaac Asimov tillhör en av de där författarna som står väldigt högt på min lista över författare och böcker som jag väldigt gärna vill läsa. Och efter att ha sett filmatiseringen av I, Robot och även ha läst Nemesis så känner jag mig helt klart redo för att ta mig igenom Asimovs storverk: Stiftelsetriologin.

Men i vanlig ordning, man kanske inte ska bli alldeles för förvånad, så går dessa böcker inte att köpa. Eller i alla fall inte på svenska. Enligt Bokus hemsida finns endast novellsamlingen med Jag, robot att tillgå. Alla övriga böcker står som "slut på förlaget". Vilket är ett faktum som inte känns alldeles för obekant när man kommer till klassiker och andra kanon-listade verk. Deckare kan man få tag på i överflöd, nya böcker finns att tillgå överallt, men de banbrytande böckerna, de som la mark för många böcker inom samma genre, de däremot. De får man leta med ljus och lykta efter.

Eftersom de är slut på förlaget så misstänker jag att besök på mer genreinriktade boklådor, som i detta fallet framför allt science fiction-affären inte kommer ge något mer positivt utslag än min sökning på Bokus.

Så, det får väl bli antikvariaten nästa, misstänker jag. För jag vill ju läsa dem. Och i ärlighetens namn; de skulle göra sig väldigt bra i min bokhylla.

Om jag nu bara får tag på dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar