måndag 26 mars 2012

Jag visste att detta skulle hända!

Nu i veckan är det äntligen H.P. Lovecraft-festival här i Stockholm, någonting som jag har sett fram emot ett bra tag. Inte för att jag är speciellt kunnig på Lovecraft eller ens kan säga att jag läst flera eller alla av hans noveller, tvärtom. Jag har förvisso en samling med noveller hemma, dock på engelska, och i ärlighetens namn... så bra är jag inte på engelska så att jag klarar av att ta mig igenom Lovecrafts noveller utan att hjärnan far i väg och tänker på andra saker. Han har lite för komplicerat språk för mig, så jag tog mig endast igenom Chtulhu någorlunda smärtfritt.

Men nu så är det som sagt var Lovecraft-festival som jag tänker gå på. Och tanken var ju att jag skulle hinna läsa några fler noveller innan dess, så man har lite bättre koll på honom när man väl kommer till festivalen. Men icke. Och det visste jag väl kanske från början att jag inte skulle vare sig hinna eller komma ihåg. Så nu är det inte långt ifrån att man börjar ställa sig frågan huruvida det finns filmatiserade versioner av novellerna som är lättåtkomliga, så här i sista minuten?

Eller ska man bara se festivalen som den perfekta möjligheten att få lära sig mer om Lovecraft och om hela denna kult som verkar finnas inte bara kring Chtulhu utan även kring Lovecraft? Och kanske även lyckas få tag på en svensk version av hans noveller...

Kanske gillar ni även:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar