onsdag 11 januari 2012

Den hårdkokte Marlowe

För ett tag sedan så läste jag om Raymond Chandlers klassiska hårdkokta deckare The Big Sleep. Denna gång så införskaffade jag mig boken, jag tycker ändå att Chandler hör hemma i min bokhylla, även om just kriminalromaner inte är representerade i någon större utsträckning där. Men hårdkokta deckare är ju någonting helt annat, och Philip Marlowe är en karaktär som verkligen står för sig. Trots sin kalla yta och underbara one-liners typ:

- She was trying to sit on my lap when I was standing up

så har han fångat mitt hjärta.

Dock verkar det tyvärr som att Chandler, eller i alla fall inte The Big Sleep ges ut längre på svenska och den engelska texten är smått svårläst, måste jag ändå stå för. Även den svenska versionen, som jag läste förra gången, var småsvår att hänga med i, med tanke på alla vändningar som historien gör hela tiden. Det är väldigt tråkigt att så många gamla klassiska romaner inte längre går att få tag på på svenska, att de inte finns tillgängliga för allmänheten i ordentlig utsträckning. Man ska inte behöva leta efter böcker, om ni frågar mig. De ska finnas där, nästan anfalla en från bokhyllan.

Men trots detta, Chandler kommer alltid vara värd att ta sig igenom. Det är ju ändå inte för inte som han får anses som den hårdkokte deckarens okrönte kung. Mästare som han är skriva kriminalromaner med en hjälte som inte drar sig för att ta i med hårdhandskarna och framför allt, till skillnad mot andra deckare som Sherlock Holmes och miss Marple: man kan aldrig vara säker på att Marlowe är oskyldig. En av de stora grundstenarna inom den hårdkokta deckaren och det som också gör dem så speciella och oerhört spännande. Och som har gett dem en del av mitt hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar